پرچمدار وارد می‌شود؛ جاودانگی الفتی در امتداد رود «سن»

گرگان- ایرنا- ۳۵ سال پس از تجربه پرچمداری رضا سوخته‌سرایی در بازی‌های آسیایی پکن، ورزش گلستان در آستانه تکرار یک افتخار دیگر است و به انتظار نشسته تا به دوش کشیدن پرچم ایران در امتداد رود «سن» توسط مهدی الفتی در افتتاحیه رسمی المپیک پاریس را نظاره کند.

به گزارش ایرنا، الفتی آرام آرام به مرد «اولین‌»های ژیمناستیک ایران تبدیل می‌شود چرا که این رشته برای اولین بار با الفتی به مدال بازی‌های آسیایی رسید و سپس او بود که توانست برای اولین بار سهمیه المپیک را برای ایران در این رشته کسب کند.

پسر ۲۳ ساله و ۱۶۵ سانتیمتری اهل گرگان اگر تا سال قبل فقط برای اهل ژیمناستیک و معدودی از ورزش دوستان گلستانی نامی آشنا داشت ، حالا به یکی از نشانه‌های «خواستن برای رسیدن به آرزوها» تبدیل شده چرا که رویای محال و کار ناتمام ژیمناستیک ایران را به واقعیت تبدیل کرد.

مهدی بدون امکانات مناسب در گرگان و با تحمل رنج سفر به شهرهای دیگر استان‌های مجاور و اغلب تهران، پله‌های ترقی ژیمناستیک ایران را پشت سر هم و با سرعت طی کرد و در این مسیر سختی‌های فراوانی را به جان خرید تا جایی که چند سال قبل و با این دلیل که «با ورزش قهرمانی نمی‌توان به آسایش مالی رسید تصمیم گرفت از دنیای قهرمانی خداحافظی کند اما با تلاش مسوولان فدراسیون منصرف شد تا خط‌شکن ژیمناستیک ایران شود.

الفتی با وجود نبود امکانات کافی در گرگان، در دوره نوجوانی و جوانی تمریناتش را در زادگاهش ادامه داد.

او در نوجوانی در حالی در مسابقات قهرمان کشوری درخشید و به تیم ملی رسید که در یک باشگاه بدون امکانات تمرین می‌کرد و برای پرش خرک به علت نبود فضا مجبور بود درهای سالن را باز کند و با شروع به دویدن از بیرون سالن به روی خرک بپرد که به دلیل استانداردنبودن تجهیزات و تمرین بارها با آسیب کمر و گردن مواجه شد تا حدی که با بیشترشدن درد ناشی از آن حتی تصمیم گرفت از ورزش حرفه‌ای خداحافظی کند.

یکی از مهمترین سدشکنی‌های الفتی، کسب مدال در بازی‌های آسیایی بود که ژیمناستیک ایران را برای اولین بار صاحب این افتخار کرد. به گفته خودش «حرکاتی که در بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو از آن استفاده کردم و به مدال آسیایی نیز رسیدم، در انحصار ورزشکاران ژاپن و قهرمانان المپیک بود و این مدال را از چنگال آنان درآوردم».

این ورزشکار گلستانی چند روز پس از کسب این مدال گفته بود: «امید زیادی به حضور در المپیک پاریس دارم اما اگر به هر دلیلی در کسب این سهمیه ناکام بمانم، با ورزش حرفه‌ای و ژیمناستیک خداحافظی خواهم کرد» که البته به عهدش وفا کرد و برای اولین بار، ژیمناستیک ایران را به المپیک رساند.

سال‌ها پس از آن روزهای سخت، الفتی به پاریس رسیده و خود را آماده حضور در شکوهمندترین رویداد ورزشی جهان می‌کند، افتخاری که ژیمناستیک ایران برای اولین بار با این ورزشکار گلستانی به آن رسیده و اگر چه با وجود رقبای بسیار سخت به خصوص از روسیه، آمریکا و چند کشور شرق آسیا، راه سختی برای مدال آوری دارد اما ناامید هم نیست.

سرمربی تیم ملی ژیمناستیک راه الفتی برای کسب مدال را سخت دانسته و گفت: قول مدال در المپیک را نمی‌دهم چون کار بسیار سختی است؛ اما شک نکنید با تمام توان در پاریس حضور خواهیم داشت.

رضا خیرخواه اظهار کرد: کمترین امکانات را در اختیار داریم ولی با قدرت پیش می‌رویم.

الفتی هم با تایید نظر سرمربی‌اش گفت: حرکاتم با حرکات جهانی یکی است و نتیجه بستگی به نحوه پرش و فرود دارد اگر روز من باشد حتما نتیجه خوبی ثبت خواهم کرد اما فراموش نکنیم که ژیمناستیک ورزش لحظه‌ها و ممکن است یک خطا برنامه یک ورزشکار را تحت تاثیر قرار دهد.

پرچمدار وارد می‌شود؛ جاودانگی الفتی در امتداد رود «سن»
مهدی الفتی پس از کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو

یکی دیگر از بخش‌های برجسته حضور مهدی الفتی در المپیک، سپردن مسوولیت حمل پرچم کاروان ایران در مراسم افتتاحیه است.

تاکنون و از زمان حضور ایران در اولین دوره بازی‌های المپیک که سال ۱۹۴۸ به میزبانی انگلستان برگزار شد ۱۷ نفر پرچم ایران را در مراسم افتتاحیه المپیک تابستانی به دوش کشیدند.

مصطفی بهارمست نخستین پرچمدار کاروان ایران (۱۹۴۸ لندن) در ادوار المپیک بود. محمود نامجو مرد تاریخ‌ساز ورزش ایران در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی این وظیفه را بر عهده داشت و در سال ۱۹۵۶ ملبورن برای دومین دوره متوالی پرچمدار بود.

در المپیک ۱۹۶۰ رم پرچم کاروان ایران به جعفر سلماسی سپرده شد و نصرت‌الله شاهمیر رئیس وقت فدراسیون شنا نیز در سال المپیک ۱۹۶۴ توکیو پرچمدار بود.

همچنین در بازی‌های المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی برای نخستین بار یک قهرمان از رشته کشتی این وظیفه مهم را بر عهده گرفت. پرچم کاروان ایران در آن دوره از المپیک در دست ابوالفضل انوری بود، پرچمداری کشتی ایران در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ با عبدالله موحد ادامه داشت و در المپیک ۱۹۷۶ کانادا نیز اسکندر فیلابی به عنوان پرچمدار انتخاب شد.

کاوران ایران در ۲ المپیک ۱۹۸۰ مسکو و ۱۹۸۴ لس‌آنجلس حضور نداشت. نخستین پرچمدار ورزش ایران بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی حسن زاهدی از رشته تکواندو بود که نتوانست در المپیک ۱۹۸۸سئول نتیجه چشمگیری کسب کند.

علیرضا سلیمانی پهلوان باشی ایران زمین در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون پرچمدار کاروان ورزشی ایران بود امااز المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا رویه انتخاب پرچمداران تغییر کرد و لیدا فریمان به عنوان نخستین زن ایران در پیشانی کاروان کشورمان به عنوان پرچمدار انتخاب شد.در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی امیررضا خادم از رشته کشتی پرچمدار ایران بود و پرچم کاروان ایران در المپیک ۲۰۰۴ آتن به آرش میراسماعیلی سپرده شد.

هما حسینی قایقران کرمانشاهی نیز در سال ۲۰۰۸ و در المپیک پکن رسالت پرچمداری ایران را بر عهده داشت. در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز علی مظاهری از رشته بوکس پرچمدار بود.

در المپیک ۲۰۱۶ ریو یک سنت شکنی شکل گرفت و زهرا نعمتی از پارالمپین‌های ایران که موفق به کسب سهمیه المپیک شده بود به عنوان پرچمدار انتخاب شد. نعمتی در آن دوره از بازی‌ها به عنوان سی و سوم تیراندازی با کمان رسید.

در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز صمد نیکخواه بهرامی و هانیه رستمیان پرچمدار ایران بودند.

اگر چه در المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای اولین بار یک گلستانی رسالت سنگین حمل پرچم ایران در مراسم افتتاحیه المپیک را (در کنار ندا شهسواری ملی‌پوش تنیس‌روی میز) بر عهده دارد اما ورزش این استان با پرچمداری در رویدادهای مهم ورزشی بیگانه نیست.

در میان خیل ستاره‌ها و اسطوره‌ها، پرچم کاروان ایران در سه دوره از بازی های آسیایی توسط یک گلستانی حمل شد تا رضا سوخته‌سرایی سنگین وزن مهربان و پرافتخار کشتی ایران با کوله باری از مدال‌ها و افتخارات از این حیث، دست نیافتنی و جاودانه باشد.

یکی از افتخارات دست نیافتنی سوخته‌سرایی، پرچمداری در بازی‌های آسیایی است. او در سه دوره آخر بازی های آسیایی که طلا گرفت (۱۹۷۴ تهران، ۱۹۸۲ دهلی‌نو و ۱۹۹۰ پکن) مسوولیت پرچمداری کاروان ایران را برعهده داشت و این افتخار برای هیچ ورزشکار دیگری در بازی های آسیایی تکرار نشد.

مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس ساعت ۲۱ امروز (جمعه پنج مرداد) در حاشیه رود سن این شهر برگزار و از روز شنبه نیز رقابت رسمی ورزشکاران در مهم‌ترین تورنمنت ورزشی جهان آغاز می‌شود.

مرحله مقدماتی ژیمناستیک هم که مهدی الفتی در آن حضور دارد از ساعت ۱۲.۳۰ روز شنبه (۶ مرداد) آغاز خواهد شد.


تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۳
نظرات خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیتر اخبار