مخاطبان کتاب «آموزش محیطزیست برای آموزشگران»، آموزگاران و تسهیلگرانی هستند که میخواهند در محیطهای آموزشی به دانشآموزان سنین گوناگون، مسائل محیطزیستی را توضیح دهند و نسلی پدید آورند که دستکم در این زمینه از نسلهای گذشته خود با طبیعت بهتر و خردمندانهتر رفتار کند.
این کتاب دو بخش دارد: بخش نخست، کلیاتی درباره آموزش محیطزیست و تاریخچهاش است و موضوعات مهم در این زمینه را به آموزشگر یادآوری میکند. بخش دوم دربردارنده 9 موضوع آموزشی است: آب، تنوع زیستی و جنگلها، خاک، هوا، تغییر اقلیم، مصرف پایدار، مدیریت پسماند، انرژی، و بازسازی بومسازگان. ساختار بخش دوم اینگونه است که در آغاز، هدف آموزش و مفاهیم بنیادین موضوع، بیان و سپس بهشکل کوتاه درباره روابط طبیعی، اجتماعی و فرهنگی موضوع نکتههایی بیان میشود. بعد از آن، نوبت مشارکت موضوعی است که با نمونههایی از دیدگاه ریاضیات، علوم طبیعی، علوم اجتماعی، زبان و ادبیات، هنر و تربیت بدنی آغاز میشود. فعالیت میانرشتهای، بخش بعدی کار است که یک نمونه از فعالیت پیشنهادی همراه با گامها و اجزایش ارائه میشود. سپس نوبت به دومین فعالیت یا نوع تکمیلی است و بعد، کارهای انجامشده ارزیابی میشود.
«آموزش محیطزیست برای آموزشگران» را اِلـویـیـزا تِـرِلـِز سُـلـیـس نوشته و دکتر مزدک دُربیکی (عضو هیات علمی دانشگاه آزاد) آن را ترجمه و تدوین کرده است. اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان نیز این کتاب را در قالب طرح «توانافزایی و ظرفیتسازی فعالین و تشکلهای مردمنهاد محیطزیستی»، تامین اعتبار و نشر پیک ریحان در 128 برگ قطع وزیری در اسفند 1403 منتشر کرده است. خواندن این کتاب راهنمای کاربردی و سودمند را به همه علاقهمندان محیطزیست بهویژه آموزگاران، آموزشگران و تسهیلگران توصیه میکنیم.